Elbe flodkryssning: Följ loppet av Europas historia

White bridge in Autumn, Woerlitz Garden Realm, Saxony-Anhalt, Germany

Vid full, böljande segel, hennes bogspröt pekar på en avlägsen horisont, är galeon en magnifik syn. En liten grupp av sjömän klättrar hennes rigg – en liten grupp av små seglare, som är: fyra av dem skulle passa på min miniatyr, men alla har ett ansikte med olika egenskaper. De och deras kärl är huggna ur elfenben; seglen är lövtunna; riggen är en delikat filigree av fin guldtråd.

Fartyget är ett av mer än 1000 ovärderliga skatter från samlingen av August den starke, kurfurste av Sachsen från 1694 fram till 1733, visas i Dresdens Green Vault museum. Smides från några av världens mest sällsynta och dyrbara material – guld, silver, bergkristall, bärnsten, pärlor och ädelstenar, inklusive 41-karat Dresden Grön Diamond – många artiklar var decennier i vardande.

Deras invecklade och extravagans trotsar tro. Den fantastiska höjdpunkt bit, Tron Grand Mogul mise en scène, innehåller 5223 diamanter.

En vecka skulle inte vara tillräckligt lång för att absorbera sådana hantverk, sådan prakt, detta överskott – men hela vår kryssning skulle bara vara så lång, plus en dag och en natt i var i Prag och Berlin i vardera änden. Och det skulle finnas mycket mer att uppleva och njuta av någon annanstans.

Prag – dubbade staden 100 Spires – var lika skönt som en sagobok för att utforska i början av vår resa. Färdvägen ingår en mycket informativ turné som tog i palats, museer och kyrkor i den stora slottskomplexet; ikoniska och, tyvärr, ständigt trångt Karlsbron; den charmiga och, däremot, lugnande Lesser Quarter, Mala Strana; och måste-watch, måste-lyssna, 15th-talet Astronomiska klockan kant måste-se Gamla torget.

I andra änden av våra kryssningsfartyg, vi skulle bli imponerad av Berlins monumentala Brandenburger Tor – som vi fångade i sin hisnande bäst i de sista, eldiga strålar av den sjunkande solen, mot en lila himmel – och stadens skarp, gåtfulla och rörande förintelsen Memorial. Däremellan låg vår lugna, vätske väg genom denna obekanta hörn av Centraleuropa: Elbe. Vi gick med det, och vårt fartyg, i Litomerice, där besökare som inte behärskar det lokala uttalet känner som Lito.

Konstruerad och byggd för detta ofta grunda floden, är Viking Fontane flatbottnade och drivs av pumpstrålar försänkta i skrovet, snarare än en utskjutande propeller. Hennes lilla storlek (färre passagerare innebär mindre vikt) och vänliga besättningen snabbt producera intimiteten i en gemytlig hus-party. Detta intryck förstärks av vår nästan-ljudlös framdrivning – med ”Är vi på väg? Jag kan inte höra en sak, ”ofta hört.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s